Práva cetujúcich v prípade odmietnutia nástupu do lietadla
V prípade, ak bol Váš nástup do lietadla leteckou spoločnosťou odmietnutý, máte v zmysle príslušných európskych predpisov[1] nároky, ktoré si voči leteckému dopravcovi môžete uplatniť.
STRUČNÝ OPIS PODMIENOK A NÁSLEDNÝCH NÁROKOV:
Ak Váš prípad SPĹŇA NASLEDOVNÉ PODMIENKY:
- BOL MI ODMIETNUTÝ NÁSTUP DO LIETADLA
- môj let odlieta:
- z letiska na umiestneného na území členského štátu EÚalebo
- z letiska umiestneného v tretej krajine na letisko, ktoré sa nachádza na území členského štátu, ak prevádzkujúcim leteckým dopravcom je dopravcom spoločenstva;
- splnil som podmienky prezentovania sa na nástup do lietadla (check-in);
- môj nástup do lietadla nebol odmietnutý v súvislosti so zdravím, bezpečnosťou alebo ochranou, alebo nedostatočnými cestovnými dokladmi;
MÁTE NÁROK NA:
- náhradu vo výške 250 EUR až 600 EUR (v závislosti od typu letu (v rámci EÚ/ mimo EÚ) a vzdialenosti letu),
- výber z alternatív :
- úhrady nákladov na letenku/spiatočným letom
- presmerovaním letu pri najbližšej príležitosti
- presmerovaním letu v neskoršom dátume podľa Vášho želania
- bezplatné jedlo a občerstvenie, dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, alebo e-maily
- hotelové ubytovanie, prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania (v prípade ak je nutný pobyt na jednu a viac nocí).
Podrobnejšie informácie nájdete v tomto článku nižšie.
ODMIETNUTIE NÁSTUPU DO LIETADLA znamená odmietnutie prepravy cestujúcich, hoci sa prezentovali na nástup (check-in) podľa nasledovných podmienok:
- majú potvrdenú rezerváciu na príslušný let a s výnimkou prípadu zrušenia letu, sa dostavili na odbavenie,
- ako je určené a v čase, ktorý vopred písomne (vrátane elektronických prostriedkov) stanovil letecký dopravca, cestovná kancelária alebo splnomocnený cestovný agent,alebo ak nie je stanovený žiadny čas,
- najneskôr 45 minút pred uverejneným časom odletu;alebo
- boli leteckým dopravcom alebo cestovnou kanceláriou prepísaní z letu, na ktorý mali rezerváciu na iný let, bez ohľadu na dôvody,okrem prípadov, keď existujú oprávnené dôvody na odmietnutie nástupu do lietadla v súvislosti so zdravím, bezpečnosťou alebo ochranou, alebo nedostatočnými cestovnými dokumentmi.
Váš nárok na náhradu
Ak je cestujúcim proti ich vôli odmietnutý nástup do lietadla, prevádzkujúci letecký dopravca[1] im ihneď POSKYTNE NÁHRADU.
- LETY V RÁMCI EÚ:
- v prípade letov na vzdialenosť 1 500 km alebo menej vo výške 250 EUR;
- v prípade letov na vzdialenosť nad 1 500 km vo výške 400 EUR;
- LETY medzi letiskom v EÚ a letiskom mimo EÚ:
-
- v prípade letov na vzdialenosť 1 500 km alebo menej vo výške 250 EUR;
- v prípade letov na vzdialenosť od 1 500 km do 3 500 km vo výške 400 EUR;
- v prípade letov na vzdialenosť viac ako 3 500 km vo výške 600 EUR; [3]
-
A POSKYTNE IM MOŽNOSŤ VYBRAŤ SI MEDZI:
-
- úhradou úplných nákladov na letenku v cene, za ktorú bola kúpená, za časť alebo časti nevykonanej cesty a za časť alebo časti už vykonanej cesty, ak let už naďalej neslúži účelu vo vzťahu k pôvodnému cestovnému plánu cestujúceho alebo v spojení s ním, do siedmich dní,
- spiatočným letom do prvého miesta odletu pri najbližšej príležitosti;
- presmerovaním za porovnateľných prepravných podmienok na ich konečné cieľové miesto pri najbližšej príležitosti;alebo
- presmerovaním za porovnateľných prepravných podmienok na ich konečné cieľové miesto v neskoršom dátume podľa želania cestujúceho, za predpokladu voľných miest.
A CESTUJÚCIM SA BEZPLATNE PONÚKNE:
- jedlo a občerstvenie zodpovedajúce času čakania;
- hotelové ubytovanie v prípadoch:
- keď je nutný pobyt jednu noc alebo viac nocí,alebo
- keď je nutný pobyt dodatočný k pobytu, ktorý predpokladal cestujúci;
- prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania (hotel alebo iné).
Okrem toho sa cestujúcemu bezplatne ponúknu dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, alebo e-maily.
Ponúknuté presmerovanie a možnosť zníženia náhrady
Keď sa cestujúcim ponúkne presmerovanie do ich cieľového miesta náhradným letom, ktorého čas príletu nepresiahne plánovaný čas príletu pôvodne rezervovaného letu v súvislosti s:
- LETMI V RÁMCI EÚ:
- o dve hodiny v súvislosti s letmi v rámci EÚ na vzdialenosť 1 500 km alebo menej;
- o tri hodiny alebo viac v súvislosti s letmi v rámci EÚ nad 1 500 km
- LETMI medzi letiskom v EÚ a letiskom mimo EÚ:
- o dve hodiny na vzdialenosť 1 500 km alebo menej;
- o tri hodiny alebo viac na vzdialenosť od 1 500 km do 3 500 km;
- c) o štyri hodiny na vzdialenosť nad 3 500 km;
prevádzkujúci letecký dopravca môže cestujúcim znížiť náhradu 1 o 50 %.
RADÍME
Prevádzkujúci letecký dopravca má vo vzťahu k cestujúcim informačné povinnosti vo vzťahu k pravidlám náhrady a pomoci. Žiadajte si pri odbavovacom pulte alebo nástupnom východe o písomné informácie o Vašich právach (náhrade a pomoci). Ak sa domnievate, že máte oprávnenú sťažnosť na leteckú spoločnosť môžete postupovať podľa nasledovného postupu.
Radi Vám pomôžeme. Kontaktujte nás!
[1] NARIADENIE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (ES) č. 261/2004 z 11. februára 2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 295/91 (ďalej len „Nariadenie“)
[2] Prevádzkujúci letecký dopravca znamená leteckého dopravcu, ktorý na základe zmluvy s cestujúcim, alebo v mene inej osoby, právnickej alebo fyzickej majúcej zmluvu s takým cestujúcim, vykoná alebo zamýšľa vykonať let.
Letecký dopravca znamená podnik leteckej dopravy s platnou prevádzkovou licenciou.
[3] Pri stanovení vzdialenosti je základom posledné cieľové miesto, do ktorého cestujúci kvôli odmietnutiu nástupu alebo zrušeniu, príde neskôr ako je plánovaný čas príletu.